Eerste reisverslag !! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anouk Hoogenboom - WaarBenJij.nu Eerste reisverslag !! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anouk Hoogenboom - WaarBenJij.nu

Eerste reisverslag !!

Blijf op de hoogte en volg Anouk

18 Januari 2015 | Suriname, Paramaribo

Hello everybody!!

Waar zal ik eens beginnen? aangezien er al bijna twee weken opzitten..
De eerste week veel afgetast, super leuk ontvangen door alle huisgenootjes.. Eerste stempel voor m'n visum opgehaald, twee keer uiteten geweest, naar de bioscoop geweest, en vooral veel van het weer genoten..

Toen brak mijn eerste stage week aan..
De eerste ochtend vroeg opstaan viel nog mee omdat ik eigenlijk al de hele week vroeg opstond in verband met het tijdsverschil..
Sanne en ik kwamen op de afdeling aan waar ze gelijk begonnen met de daglezing uit de bijbel.. M'n gezicht moest ik in de plooi houden omdat ik dit totaal niet gewend ben en geen idee had wat ik moest doen.. Toen ze met de overdracht van de nacht naar de dagdienst begonnen werd er gelijk tegen ons gezegd: Moeten jullie niet mee schrijven?! anders onthoud je namelijk niks.. Het werd op zo'n botte toon gezegd dat ik er een beetje van schrok. Had eerlijk gezegd verwacht dat we op ze minst de eerste dag gewoon mee gingen lopen en kijken hoe alles er aan toe ging, maar nee hoor, we konden gelijk aan de slag! We liepen later wel met iemand mee die ons heel vriendelijk uitlegden hoe alles in elkaar zat, waar alle materialen stonden en wat er moest gebeuren.. Toen het ochtend ritueel van kinderen wassen en medicatie geven voorbij was hebben we welgeteld een uur gehangen.. om 10 uur had ik al een gevoel alsof ik er al een hele dag dienst op had zitten, zo langzaam ging de tijd..
De rest van de dag mochten we een beetje kijken, beetje op de kinderen passen enz. Helaas zat er 1 verwend jochie bij die op alles wat je zei reageerde met; NEE. Toen er werdt gevraagd of hem van het balkon af wouden halen was Sanne de sjaak en jahoor; HAP. Dat jongetje heeft haar gewoon gebeten, gelukkig hield ze zich goed in want je wilt niet uit je plaat gaan op de eerste dag van je stage.

De tweede dag ging al wat soepeler, met de vrouw met wie ik meeliep kon ik het goed vinden en ze liet me al een klein kindje wassen. Ja nog zo iets, ze wassen hier de kinderen in de gootsteen.. Eventjes wennen is dat wel, zo weinig luxe en best veel armoede. Geen computers en alles van anamnese tot rapportage to medicatie tot opname tot dossiers, alles gaat hier met pen en papier.
Maar goed, verder met m'n tweede dag.. 's middags was er een nieuwe opname en omdat ze (denk ik) toch wel een beetje vertrouwen in me had mocht ik de anamnese afnemen.. Het zijn maar kleine dingetjes maar hier wordt je dankbaar voor alles wat je mag doen..
De rest van de dag was het vooral veel hangen en rapporteren.. Hier zit iedereen gemiddeld bijna 1/2 van zijn of haar dienst.


De derde dag was eigenlijk niet veel anders, zelf kindjes gewassen, gerapporteerd enz. We kregen daarna een test in medisch rekenen. Gelukkig vind ik dat niet zo moeilijk en ging het me goed af, vanaf nu mag ik ook infusen instellen. jeeeeej.
'S middags raakte ik met een paar collega's in gesprek dat ik graag de taal wilde leren. Ze hielpen me en als ze langzaam praatte dan kon ik het redelijk verstaan maar er is nog een hele hoop werk aan de winkel!

De vierde dag was eigenlijk niet zo speciaal, behalve dat ik weer een kleine cultuurshock heb ervaren.. In de IC-zaal was er gedweild, maar dit had ik niet gezien waardoor ik bijna onderuit glee.. Hierna maakte ik een opmerking van dat ik het niet gezien had, maar gewoon heel vrolijk want er was verder niks aan de hand.. Vervolgens begint de schoonmaakster te zeggen; ben je blind ofzo, dom ding pfff doe normaal enz. Wou er eigenlijk iets van zeggen maar wasas zo in shock van de manier hoe ze het zei.. Zo hard, het leek bijna agressief.. en vijf minuten later toen ik met een kind op m'n arm richting de medicijn kamer liep deed ze weer hartstikke aardig..

Over het algemeen heb ik een super leuke stage week gehad, wordt van die kleintjes zo vrolijk.. Als het zo doorgaat mag/wil ik graag nog naar neonatologie.. Maar eerst hier maar eens wennen..
De cultuur is mijn grootste shock, ze zijn heel direct en duidelijk, kunnen heel bot uit de hoek komen en je moet echt met alles heel strikt zijn op hun regels.. Soms denk ik wel eens dat ik hier heropgevoed wordt (is misschien ook niet verkeerd).

Gister heb ik een quad toer gedaan, zo super vet!
We hebben 4 uur lang door het oerwoud en de savanne gereden..
Als me schatje komt met Adje en Bart ga ik dit zeker weten weer doen!!

Sorry als sommige dingen zo kort zijn en sommige dingen heel lang, ben niet zo gewend om een verhaal op te schrijven en dit is ook niet echt mijn sterkste kant.. Ik ga proberen wat vaker een blog te schrijven want dan hou ik het voor mezelf ook makkelijker!!

Ik hoop dat ik jullie op deze manier een beetje op de hoogte kan houden!

DE volgende blog zal iets beter zijn!

Liefs Nouk !

  • 18 Januari 2015 - 19:22

    Anneke:

    Ola, super leuk zo! xx

  • 18 Januari 2015 - 20:00

    Marije:

    heey nouk!! Super leuk om te lezen en is niks mis met je blog hoor!! Lijkt me ontzettend leuk zo'n stage! Geniet er van! Dikke kus Luca en Marije

  • 18 Januari 2015 - 20:22

    Oompie:

    het ziet er fantasties uit nouk
    gr ruud

  • 19 Januari 2015 - 09:25

    MarcoHetBroertje:

    Leuk!

  • 29 Januari 2015 - 14:46

    Wilma:

    L

  • 29 Januari 2015 - 14:52

    Wilma:

    Lieve Anouk,

    Wat leuk om je blog te lezen, en om een beetje mee te ervaren wat je allemaal doet, waar je in terecht gekomen bent en hoe je dat ervaart. Geeft niets hoor een beetje hak op de tak, het blijft heerlijk om te lezen. Gelukkig schuiven er op faceboek ook steeds gezellige uitstapjes voorbij, dus volgens mij heb je naast het serieuze werk ook tijd voor gezellige ontspanning. Wens je nogmaals een leerzame tijd toe en geniet van al het nieuwe wat op je pad komt... en als iemand on aardig doet tijdens je werk... moet je maar je schouders ophalen en het achter je laten..Niet iedereen heeft zo'n opgeruimd karakter als jij... en jij bent toch maar mooi daar om hun te helpen! Dikke kus en tot een volgende keer weer! Liefs, Wilma

  • 03 Maart 2015 - 21:54

    Sas:

    hee lieve Anouk,

    denk dat je te druk bent om je blog bij te houden.
    hoe herkenbaar.

    genieten dat is wat je ook doet, wellicht nog een keer tijd om deze blog bij te werken.

    Tot snel dikke kussssss Sas

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anouk

Actief sinds 18 Jan. 2015
Verslag gelezen: 380
Totaal aantal bezoekers 2954

Voorgaande reizen:

18 Januari 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

05 Januari 2015 - 01 Juni 2015

Stage in het buitenland

Landen bezocht: